PUPP Publications FR

  • Béland, S., Bureau, J. S., Peters, M., Larivée, S., et Bowen, F. (2024, submitted for publication). Turning a Corner on Corner-Cutting: Multi-Disciplinary Insights on Intentional Plagiarism to Uncover Research Blind Spot. Canadian journal of education.
  • Bertrand, J. et Soto, M. (2022). L’intégrité académique en classe de langue seconde ou étrangère: que dit la recherche? RELEN, Volume 4 (Numéro 2), Juillet-Décembre 2021, pages 23-26. 20221230-RELEN-article
  • Bussières McNicoll, F. (2023, juillet). Plusieurs universités hésitent à se lancer dans une « course aux armements » contre l’IA. Radio-Canada, Société, Éducation. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1997383/intelligence-plagiat-universites-etudiants?cid=rg_il-reg_txt_inf_infolettre-matinale_ottawagatineau-2023-07-20_0
  • Bussières McNicoll, F. (2024, avril). IA à l’université : le passage de la réflexion à l’action tarde. Radio-Canada. Déri, C. E. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/2061040/intelligence-artificielle-ia-universite-plagiat-etudiantes.
  • Bussières McNicoll, F. (2024, mai).  Plagiat à l’université : voici pourquoi les étudiants pensent à tricher ». M.-R. Sauvé, Le Journal de Québec. Déri, C. E. https://www.journaldequebec.com/2024/05/13/si-les-etudiants-pensent-a-tricher-cest-quils-nont–pas-peur-de-se-faire-prendre-et-parce-que-cest-facile-de-le-faire
  • Bussières McNicolle, F. (2023, mai). L’IA en enseignement: prendre les devants ou prendre du recul? Radio-Canada, Info, Société, Éducation. Martine Peters Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1979781/intelligence-artficielle-enseignements-dery-drainville-cegep-universite
  • Cougnon, L.-A. Dresselaers, C., Jacques, J., Fastrez, P. (2024). PUPP – Partenariat universitaire sur la prévention du plagiat – 2024 – Bilan en Belgique francophone. Rapport de recherche, UCLouvain. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/2UH98
  • Déri, C. E. (Accepté, 2024, septembre). The Future of Text-Matching Software: From Detecting Artificial Intelligence to Preventing Plagiarism. [Book Chapter]. In A. King (dir.), International Perspectives on Artificial Intelligence, Large Language Models, Assessments, and Academic Integrity. Springer Nature.
  • Déri, C. E. et Drouin, M.-M. (Accepté, 2024, octobre). Pourquoi les personnes étudiantes à l’université plagient dans leurs travaux écrits ? [Article revue libre accès]. La Conversation.
  • Déri, C. E., Kirouac, C. et Moussu, L. (sous presse). Strength of Character: Upholding Academic Integrity in Military Vocational Training. [Book Chapter]. In L. Vogt et S. Eaton (dir.), Academic Integrity in Vocational and Polytechnic Contexts. Springer. 
  • Déri, C., E., Kirouac, C., and Moussu, L. (in progress). Strength of character: Upholding academic integrity in Canadian military vocational training. [Book Chapter]. In Academic Integrity in Vocational and Polytechnic Education. Springer Publishers (https://www.springer.com/series/16725).
  • Diallo, A., Gilbert, W., Litalien, D., Guay, F. et Bureau, J. S. (Soumis). Tricher à l’université avant et pendant la pandémie de COVID-19. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur.
  • Döderlein, S., Soto, M. et Bertrand, J. (2024, avril). Comprendre les causes d’infractions académiques en classe de langue pour mieux les contrer. Dans E. Rosales, J. Bertrand, A. Desaulniers, S. Kanzaki, et C. Nelson (dir.). Actes de la 10e Rencontre sur l’enseignement des langues/Proceedings of the 10th Meeting on Language Teaching (p. 6-14). UQAM. 
  • Gaižauskaitė, I., Glendinning, I., Bjelobaba, S., Sivasubramaniam, S. D., and Razı, S. (2022). Researching Academic Integrity: Designing Research to Help Participants Give Genuine Responses Using Quantitative and Qualitative Methods. In S. Bjelobaba, T. Foltýnek, I. Glendinning, V. Krásničan and D. H. Dlabolová(Eds), Academic Integrity: Broadening Practices, Technologies, and the Role of Students. Ethics and Integrity in Educational Contexts, vol 4. Springer, Champ.
  • Giroux, P. (2021, juin). L’UQAC, partie prenante du Partenariat universitaire sur la prévention du plagiat. UQACatualité. https://www.uqac.ca/blog/2021/06/17/luqac-partie-prenante-du-partenariat-sur-la-prevention-du-plagiat/
  • Gril, E. (2023, mai). Désamorcer le mensonge et la tricherie au travail. Revue Gestion HEC Montréal. Article web. Julien Bureau. https://www.revuegestion.ca/desamorcer-le-mensonge-et-la-tricherie-au-travail
  • Hébert-Lévesque, M. (2023, mai). Les impacts de l’intelligence artificielle en éducation abordés dans un colloque à l’UQAC. Radio-Canada. ICI Saguenay-Lac-Saint-Jean, Société, Innovations technologiques. Martine Peters
  • Hu, J., & Yu, W. (2023). What Are ESL Students’ Academic Integrity Challenges and How Can Universities Help?. International Journal of TESOL Studies, 5(3). https://doi.org/10.58304/ijts.20230309
  • Hu, J., and Li, Z. (in preparation). Investigating first-year university student plagiarism. International Journal of English for Academic Purposes: Research and Practice.
  • Huot, L. (2024). ChatGPT, parlez-en à votre bibliothécaire. [Article de blogue]. Tribune CI.
  • Huot, L. (2024). ChatGPT, parlez-en à votre bibliothécaire. [Présentation Genially]. Genially.
  • Huot, L. (2024). ChatGPT, parlez-en à votre bibliothécaire. Tribune Compétences Informationnelles, administrée par le groupe de travail pour la Promotion du développement des compétences informationnelles (PDCI) du réseau de l’Université du Québec.
  • Khan, Z. R., Dyer, J., Bjelobaba, S., Gomes, S. F., Dlabolová, D., Sivasubramaniam, S., Biju, S.M., Hysaj,A. & Harish,P. (2021). Initiating count down – gamification of academic integrity. Int J Educ Integr 17, 6.
  • Khan, Z.R., Sivasubramaniam, S., Anand, P. et al. (2021). ‘e’-thinking teaching and assessment to uphold academic integrity: lessons learned from emergency distance learning. Int J Educ Integr 17, 17.
  • King, A. (2023, March). Human-Centered Strategies for Leveraging the Power of Generative AI. Faculty of Social Science and Humanities & Digital Life Institute Symposium, Panelist.
  • King, A. E. (Ed.) Artificial Intelligence, Assessments and Academic Integrity. Full manuscript submitted to and under review, Springer Nature, 2024, September.
  • King, A., and Garramone, P. (Under review, 2024). Teaching writing in the time of ChatGPT: Rethinking what counts as learning. In A. E. King (Ed.). Artificial Intelligence, Assessments, and Academic Integrity. Springer Nature.
  • La Presse. (2023, mai). Intelligence artificielle à l’université. Les professeurs devront s’adapter rapidement, alerte une chercheuse. La Presse, Éducation. Martine Peters. https://www.lapresse.ca/actualites/education/2023-05-16/intelligence-artificielle-a-l-universite/les-professeurs-devront-s-adapter-rapidement-alerte-une-chercheuse.php
  • MacLeod, P., Miller, A., Miron, J., Peters, M., Seeland, J. (2023, October). Bridging Values: Exploring Ethics in Generative Artificial Intelligence through the Lens of Academic Integrity with ICAI Canada. Manitoba Academic Integrity Network Speaker Series, online.
  • Martin, V. (2022, février). Prévention du plagiat à l’université. Actualités UQAM. Entrevue avec Mónica Soto et Juliane Bertrand.
  • Moussu, L. (2024, October). Balancing Acts: Integrity, Creativity, and the New Realities of Writing Assignments. IWCA Conference (International Writing Centers Association). Online, co-presenter.
  • Moussu, L. (2024, September). Navigating Generative AI in Higher Education: Tools, Threats, Opportunities, and Regulations. Council of Ontario Deans of Arts and Science (CODAS).
  • Moussu, L. (in progress). GenAI and the evolution of academic integrity: Redefining the role of writing centres in a shifting digital landscape. Journal of Scholarly Publishing. 
  • Pavletić, P. (Awaiting printing). Frozen in Time: Croatian Policies on Academic Integrity and GenAI in Higher Education. Springer Nature.
  • Pavletić, P., and Petrović, M. (Awaiting printing). Understanding Academic Integrity at the University of Rijeka: how student-oriented is it? Journal of Scholarly Publishing.
  • Pellerin, M. Interview avec francopresse : Intégrer l’IA à l’université est une responsabilité partagée
  • Peters, M. (2021). Pour aller plus loin que le copier-coller, enseignons à nos étudiants à créacoller ! Revue Recherches, n. 75, p. 1-19.
  • Peters, M. (2021, novembre). L’intégrité académique au coeur des pratiques évaluatives. 42e session d’études virtuelle de l’ADMEE Canada.
  • Peters, M. (2021, novembre). L’intégrité académique au coeur des pratiques évaluatives. 42e session d’études virtuelle de l’ADMEE Canada.
  • Peters, M. (2022, 10 Juin). Recalculer votre créativité avec intégrité! 41e colloque de l’AQPC, Laval, Québec, Canada. https://pupp.uqo.ca/wp-content/uploads/2022/07/20220607_AQPC_Peters.pdf.
  • Peters, M. (2023). Note éditoriale : Intelligence artificielle et intégrité académique peuvent-elles faire bon ménage ? Revue des sciences de l’éducation, 49(1). https://doi.org/10.7202/1107846ar
  • Peters, M. (2023, September). Stop Focusing on Plagiarism, Even Though ChatGPT Is Here. Create a Culture of Academic Integrity Instead. Harvard Business Publishing Education. (publication non-arbitrée)
  • Peters, M. et Déri, C. E. (Awaiting printing). University instructors’ reactions and adjustments to artificial intelligence, one year after the release of ChatGPT. [Book Chapter]. In A. King (dir.), International Perspectives on Artificial Intelligence, Large Language Models, Assessments, and Academic Integrity. 2024 September.
  • Peters, M., Boies, T., Vincent, F., and Beauchemin-Roy, S. (Submitted). References, paraphrases and quotes, essentials for writing a non-plagiarized text. Journal of Academic Writing.
  • Peters, M., Fontaine, S., et Frenette, E. (2021). Teaching the teachers: To what extent do preservice teachers cheat on exams and plagiarise in their written work? [Book Chapter]. In S. E. Eaton et J. Christensen (Eds), Academic Integrity in Canada. Springer.
  • Peters, M., Glendinning, I., and Jamieson, S. (2023). Designing International Research to Promote Academic Integrity: From Funding to Educating. [Book Chapter].  In S. E. Eaton (Eds), Handbook of Academic Integrity. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_159-1
  • Radio Canada. (2021, juin). L’UQAC au cœur d’un partenariat de recherche sur le plagiat. Radio-Canada, Nouvelles. Giroux, P. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1802805/uqac-recherche-plagiat-patrick-giroux
  • Razı, S. (Accepted). Strategies to avoid plagiarism by foreign language learners in Türkiye: PUPP (Partnership on University Plagiarism Prevention) results. Manuscript to be submitted to a journal. 2025.
  • Razi, S. (April 2023). Emergency Remote Teaching Adaptation of the Anonymous Multi-Mediated Writing Model. System, volume 113, Article 102981. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X23000039?fbclid=IwAR2x97aQjExmSjZUgAAl6pGPPD9spVYX7Eg3lToH8CCauh7RGJbfUp4-Crk.
  • Sivasubramaniam, S. (2023). Academic Integrity in South Asia: Focus on India, Pakistan, and Sri Lanka. In  Eaton, S. E. (Ed.), Handbook of Academic Integrity. Springer.
  • Sivasubramaniam, S. [Under review]. Illingworth – Deterring academic dishonesty: The roles of institutions, academics, and support services. [Book Chapter].
  • Sivasubramaniam, S. Parthsarathy, V. [Under review]. The future of Internationalisation via Inclusive Curriculum, Integrated Student Support, and Integrity Education. [Book Chapter].
  • Sivasubramaniam, S.  Khan, Z.R. and Razi. [Under review]. The role of unambiguous assessment briefs in minimising misconduct: recommendations for improving assessment rubrics. Proceedings Book Chapter from 9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA) 
  • Soto, M. et Bertrand, J. (2023, novembre). L’intégrité académique en classe de langue seconde ou étrangère : que dit la recherche? Revista Estudios de Lenguas – RELEN, 4 (2). https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/4151 
  • Soto. M. et Bertrand, J. (En cours). Nous travaillons aussi avec Louise-Amélie Cougnon (Louvain-la-Neuve) pour comparer les réponses obtenues chez les participants en Belgique et au Québec pour certains éléments du sondage.
  • UQO. (2021, juin). La professeure Peters obtient 2,5 millions$ pour la prévention du plagiat: une recherche internationale. UQO Nouvelles, département des sciences de l’éducation. Martine Peters. https://uqo.ca/nouvelles/43484
  • UQO. (2021, juin). La professeure Peters obtient 2,5 millions$ pour la prévention du plagiat: une recherche internationale. UQO Nouvelles, département des sciences de l’éducation. Martine Peters. https://uqo.ca/nouvelles/43484