Publications PUPP 2021-2024

 

  • Angelov, D. (2024, May). Developing Academic Integrity-Compliant Regulations and Policies on the Use of Generative AI in HE. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Angelov, D. (2024, May). Research Ethics Across the Global North-South Divide: The Challenges of Unequal Research and Research Capacity-Building Collaborations. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Artyukhov, A. (2024, May). Dialogue with artificial intelligence: is its « product » free from academic integrity violations? [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Béland, S. (2024, February). Intentional Plagiarism Testing Risk Aversion Hypothesis. [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series. https://youtu.be/L00eOdRrgas
  • Béland, S., Bureau, J. S., Peters, M., Larivée, S., et Bowen, F. (2024, submitted for publication). Turning a Corner on Corner-Cutting: Multi-Disciplinary Insights on Intentional Plagiarism to Uncover Research Blind Spot. Canadian journal of education.
  • Bergeron, N. (2022, décembre).  Boréale 138: Un logiciel utilisant l’intelligence artificielle inquiète les enseignements. [Entrevue radio]. (16h49). Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/2940/boreale-138
  • Bergeron, N. (2024, avril). Période d’évaluation et d’examen : toujours pas de politique spécifique sur l’IA. [Entrevue radio]. (17h37) Boréale 138. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/boreale-138/episodes/751857/rattrapage-lundi-22-avril-2024
  • Bertrand, J. et Kukuljan, A. (2024, avril). L’IA en classe : chercher un équilibre entre la prévention du plagiat et le développement de la littératie numérique. Atelier dans le cadre de la journée Les opportunités pédagogiques de l’IA générative en enseignement supérieur : mirages et réalités, UQAM et Pôle inter ordres de Montréal, Montréal, Canada.
  • Bertrand, J., Soto, M. et Döderlein, S. (2022, avril). Contrer le plagiat en classe de langue : synthèse théorique et expérience d’enseignants. Atelier présenté au 40e Congrès de l’Association québécoise pour l’enseignement du français langue seconde (AQEFLS), Montréal, Québec.
  • Bitu Tshikydi, P. (2022, décembre). Intelligence artificielle et plagiat. [Entrevue radio]. (07h39). Le 6 à 9 : Rattrapage du vendredi 16 décembre 2022. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/le-6-a-9/episodes/675245/rattrapage-du-vendredi-16-decembre-2022
  • Biver, M., Tsayem Tchoupou, A., Diallo, A, Morchain Nava, S., Mayoulou, S. J. L., Smith, J., Peters, M. L., Guay, F. et Bureau, J. S. (2024, mai). Usages de ChatGPT aux études : conseils et précautions exprimés par les étudiants universitaires. [Communication par affiche]. Présentée dans le cadre du 91e congrès de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Ottawa, Canada.
  • Bjelobaba, S., Weber-Wulff, D., Waddington, L., Bhattacharyya, S., Perkins, M., Foltýnek, T. et Popoola, O. (2024, May). Ethical issues of using generative AI in research practice.  [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Blondin, S.-A. (2023, janvier). Étude internationale sur le plagiat. (13h31). Les années lumières. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters.
  • Boissonnault, M. (2023, janvier). Comment l’intelligence artificielle vient-elle changer la façon d’enseigner? [Entrevue radio]. (08h09). Les matins d’ici, Rattrapage du 6 janvier 2023. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/Les-matins-d-ici/episodes/678679/rattrapage-du-vendredi-6-janvier-2023/13?fbclid=IwAR2kMoDim96w9oGd3Y8cECSlwZVZxIFN5y22_RTszfkUwJZCpho84MDtGOA
  • Brûlé, L.-P. (2023, janvier). Les écoles devront s’adapter. [Entrevue]. (12h10). LP le midi. 104,7FM Outaouais. Martine Peters. https://www.fm1047.ca/nouvelles/533593/les-ecoles-devront-s-adapter
  • Bureau, J. S. (2024, mai). La conduite responsable… étudiante. Usages étudiants de l’intelligence artificielle à l’université.  [Conférence]. Présentateur dans le cadre de la Semaine sur la conduite responsable en recherche (CRR), Québec, Canada.
  • Burrow, S. (2024, May). Moral Regard: Promoting Academic Integrity and Relational Autonomy. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Bussières McNicoll, F. (2023, juillet). L’IA, un défi pour les universités. [Reportage audio]. Radio-Canada, OHdio, Rattrapage L’heure du Monde 20 juillet 2023 (18h22). Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/l-heure-du-monde/episodes/733554/rattrapage-jeudi-20-juillet-2023/4
  • Bussières McNicoll, F. (2023, juillet). Plusieurs universités hésitent à se lancer dans une « course aux armements » contre l’IA. Radio-Canada, Société, Éducation. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1997383/intelligence-plagiat-universites-etudiants?cid=rg_il-reg_txt_inf_infolettre-matinale_ottawagatineau-2023-07-20_0
  •  Bussières McNicoll, F. (2024, avril). IA à l’université : le passage de la réflexion à l’action tarde. Radio-Canada. Déri, C. E. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/2061040/intelligence-artificielle-ia-universite-plagiat-etudiantes.
  • Bussières McNicoll, F. (2024, mai).  Plagiat à l’université : voici pourquoi les étudiants pensent à tricher ». M.-R. Sauvé, Le Journal de Québec. Déri, C. E. https://www.journaldequebec.com/2024/05/13/si-les-etudiants-pensent-a-tricher-cest-quils-nont–pas-peur-de-se-faire-prendre-et-parce-que-cest-facile-de-le-faire
  • Bussières-McNicolle, F. (2023, mai). L’IA en enseignement: prendre les devants ou prendre du recul? Radio-Canada, Info, Société, Éducation. Martine Peters Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1979781/intelligence-artficielle-enseignements-dery-drainville-cegep-universite
  • Cadieux, A. (2024, mai). Compétences de référencement documentaire et perception des causes du plagiat au niveau universitaire : comparaison entre la perception des enseignants et celle des étudiants. [Symposium]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur: plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Cadieux, A., Vincent, F., Peters, M. et Boies, T. (2023, mai). Points de vue comparés d’enseignants et d’étudiants universitaires quant aux compétences à développer pour écrire avec intégrité. [Présentation]. Colloque Développement des compétences en littératies dans l’enseignement supérieur, 2e édition : institutions, pratiques et objets de savoir, 91e Congrès de l’ACFAS, Montréal, Québec.
  • Çelik, O., Barnhardt, B., Fleming, C., Dlabolová, D., Saygı, G., Kennedy, I.G., Glendinning, I., Morrow, L., Santos, R., Razı, S., Sivasubramaniam, S., Yılmaz, T.S., Hossain, Z., and Khan, Z.R. (2023, July). Academic integrity in school education: Exploring the research landscape. [Presentation]. 9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia. Derby, United Kingdom.
  • Charbonneau, J. (2023, 23 janvier). Un robot dans la classe. [Reportage vidéo]. Dans Le Téléjournal avec Céline Galipeau. Radio-Canada, Info. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais). https://ici.radio-canada.ca/info/videos/1-8721063/un-robot-dans-classe
  • Creed, C. (2024, May). Old School: Early Challenges to Plagiarism. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Déri, C. E. (2023, mars). La procrastination et le plagiat. Nuit contre la procrastination. [Atelier]. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Québec, Canada.
  • Déri, C. E. (2023, novembre). Comment pouvez-vous influencer l’intégrité académique en milieu collégial ? [Atelier virtuel]. Université de Saint-Boniface, Winnipeg, Manitoba, Canada. 
  • Déri, C. E. (2024, août). Le personnel enseignant au premier rang : Comment promouvoir l’intégrité académique ? [Présentation] Matinée pédagogique Cégep Saint-Jean-sur-le-Richelieu, Québec, Canada.
  • Déri, C. E. (2024, juin). L’intégrité académique et l’intelligence artificielle : détection ou prévention ? [Atelier]. Université de l’Ontario français. Toronto, Ontario, Canada.
  • Déri, C. E. (2024, mai). Détection ou prévention de l’IA générative : Dans quelle équipe voulez-vous jouer ? [Atelier] Journée francophone sur l’intelligence artificielle et l’intégrité académique en enseignement supérieur. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Québec, Canada. 
  • Déri, C. E. (2024, March). What is new in regard to artificial intelligence? [Workshop]. Collège militaire royal du Canada, Saint-Jean-sur-le-Richelieu, Québec, Canada.
  • Déri, C. E. (2024, mars). Text-matching software and Artificial Intelligence. [Communication orale]. International Centre for Academic Integrity 2024 Annual Conference. Calgary, Alberta, Canada. 
  • Déri, C. E. (2024, May). A diversity of perspectives on academic integrity breaches in written assignments at three levels of education in Canada. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Déri, C. E. (2024, November). Academic Integrity and Artificial Intelligence: What is new? [Workshop]. Collège militaire royal du Canada, Saint-Jean-sur-le-Richelieu, Québec Canada.
  • Déri, C. E. (2024, octobre). Détection ou prévention du plagiat : Dans quelle équipe voulez-vous jouer ? [Atelier]. Journée internationale d’action pour l’intégrité académique. Université d’Ottawa. Ottawa, Ontario, Canada.
  • Déri, C. E. (Accepté, 2024, novembre). How to close generational gaps to prevent plagiarism in the era of generative artificial intelligence? [Presentation]. 62nd Annual Canadian Association for Graduate Studies Conference. Toronto, Ontario, Canada. 
  • Déri, C. E. (Accepté, 2024, septembre). The Future of Text-Matching Software: From Detecting Artificial Intelligence to Preventing Plagiarism. [Book Chapter]. In A. King (dir.), International Perspectives on Artificial Intelligence, Large Language Models, Assessments, and Academic Integrity. Springer Nature.
  • Déri, C. E. et Drouin, M.-M. (Accepté, 2024, octobre). Pourquoi les personnes étudiantes à l’université plagient dans leurs travaux écrits ? [Article revue libre accès]. La Conversation.
  • Déri, C. E. et Marcotte, S. (2023, avril). La validation d’outils de mesure pour évaluer des stratégies de prévention du plagiat dans les travaux rédigés à l’université. [Communication orale]. 34e Colloque de l’Association pour le développement des méthodologies d’évaluation en éducation. Mons, Belgique. 
  • Déri, C. E. et Peters, M. (2022, mai). Research Ethics Training to Facilitate Collaboration in an International Partnership. [Presentation]. 8th European Conference on Academic Integrity and Plagiarism. Porto, Portugal.
  • Déri, C. E. et Peters, M. (2024, mai). Comment les approches d’évaluation des professeurs d’université ont-elles changé un an après l’arrivées de ChatGPT ? [Communication orale]. 91e congrès de l’Association canadienne-française pour l’avancement des sciences. Ottawa, Ontario, Canada.
  • Déri, C. E., Kirouac, C. et Moussu, L. (sous presse). Strength of Character: Upholding Academic Integrity in Military Vocational Training. [Book Chapter]. In L. Vogt et S. Eaton (dir.), Academic Integrity in Vocational and Polytechnic Contexts. Springer. 
  • Déri, C. E., Sabourin Laflamme, A. et Côté-Massicotte, S. (2024, juillet). L’intégrité académique et l’intelligence artificielle en Formation à distance (FAD). [Débat]. BaladoQuébec. https://baladoquebec.ca/les-grands-entretiens-de-la-fad/episode-3-lintegrite-academique-et-lintelligence-artificielle-en-fad
  • Déri, C., E., Kirouac, C., and Moussu, L. (in progress). Strength of character: Upholding academic integrity in Canadian military vocational training. [Book Chapter]. In Academic Integrity in Vocational and Polytechnic Education. Springer Publishers (https://www.springer.com/series/16725).
  • Déri, C.E. (2024, May). Qu’est-ce qui incite les personnes étudiantes à plagier dans leurs travaux universitaires ? [Communication orale]. 91e congrès de l’Association canadienne-française pour l’avancement des sciences. Ottawa, Ontario, Canada.
  • Déri, C.E. (2024, October). Plagiarism detection or prevention: In which team do you want to play? [Workshop]. International Day of Action for Academic Integrity. University of Ottawa, Ottawa, Ontario, Canada.
  • Déri, C.E. (2024, October). Plagiarism detection or prevention: In which team do you want to play? [Presentation] Royal Military College of Canada, Kingston, Ontario, Canada.
  • Desaulniers, A., Dewart, R., Döderlein, S., Rosales, E., Soto. M. et Bertrand, J. (2024, mai). Réflexion sur la littératie numérique en classe de langues secondes et étrangères : partage de pratiques. [Symposium]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur : plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Desrochers, A. (2022, 9 décembre). Intelligence artificielle et plagiat dans les universités. [Entrevue radio]. (17h23). Le 15-18. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais). https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/le-15-18/episodes/673710/rattrapage-du-vendredi-9-decembre-2022
  • Diallo, A., Bureau, J. S., Gilbert, W. et Guay, F. (2022, novembre). L’anticipation de la honte ou de la culpabilité pour prédire la tricherie scolaire. [Présentation orale]. 43e session d’études de l’ADMÉE-Canada. Montréal, Québec, Canada.
  • Diallo, A., Bureau, J. S., Gilbert, W. et Guay, F. (2024, mai). Les comportements de soutien ou de menace aux besoins psychologiques des personnes aux études par le personnel enseignant pour prédire la tricherie à l’université. [Communication orale]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur. Gatineau, Québec, Canada.
  • Diallo, A., Bureau, J.S., Gilbert, W. et Guay, F. (2024, mai). Les comportements de soutien ou de menace aux besoins psychologiques des personnes aux études par le personnel enseignant pour prédire la tricherie à l’université. [Symposium]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur : plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Diallo, A., Gilbert, W., Litalien, D., Guay, F. et Bureau, J. S. (Soumis). Tricher à l’université avant et pendant la pandémie de COVID-19. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur.
  • Dion-Viens, D. (2023, août). Rentrée collégiale et universitaire: voici quatre façons de bien utiliser l’intelligence artificielle. Journal de Québec, Actualités, Éducation. Martine Peters. https://www.journaldequebec.com/2023/08/15/rentree-collegiale-et-universitaire-voici-quatre-facons-de-bien-utiliser-lintelligence-artificielle
  • Döderlein, S., Soto, M. et Bertrand, J. (2024, avril). Comprendre les causes d’infractions académiques en classe de langue pour mieux les contrer. Dans E. Rosales, J. Bertrand, A. Desaulniers, S. Kanzaki, et C. Nelson (dir.). Actes de la 10e Rencontre sur l’enseignement des langues/Proceedings of the 10th Meeting on Language Teaching (p. 6-14). UQAM. 
  • Dufresne L. (2023, mai). Intelligence artificielle et plagiat. [Entrevue radio]. (15h54). Vivement le retour, Rattrapage du mardi. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/vivement-le-retour/episodes/706221/rattrapage-mardi-16-mai-2023/6
  • Dumont, M. (2024, mai). Des élèves utilisent ChatGPT pour tricher… dès le primaire. [Entrevue télévisée]. LCN, Première heure, épisode du 28 mai 2024 [temps: 19:31-26.22]. Bureau, J. https://www.tvanouvelles.ca/2024/05/25/des-eleves-ont-recours-a-chatgpt-des-le-primaire
  • Dumouchel, G. (2023, février). De la complémentarité des approches individuelles et collectives dans le développement des compétences informationnelles : un survol exploratoire.  [YouTube] @pupp4530. PUPP Webinaires gratuits. https://youtu.be/YMx1wSh7R6M
  • Dumouchel, G. (2024, octobre). L’intégrité académique et l’intelligence artificielle : un carrefour de prévention. [Conférence]. Entretiens Jacques-Cartier 2024, Québec, Canada.
  • Eaton, S. E. (2023, January). Academic Integrity and Artificial Intelligence: Implications for Plagiarism and Academic Writing. [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series. https://youtu.be/9QNNPVSC24w
  • Fitzgerald, L., Glassman, P., and Puretz, D. (2024, May 24). Community values and plagiarism prevention [Paper presentation].  Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Gaižauskaitė, I., Glendinning, I., Bjelobaba, S., Sivasubramaniam, S. D., and Razı, S. (2022). Researching Academic Integrity: Designing Research to Help Participants Give Genuine Responses Using Quantitative and Qualitative Methods. In S. Bjelobaba, T. Foltýnek, I. Glendinning, V. Krásničan and D. H. Dlabolová(Eds), Academic Integrity: Broadening Practices, Technologies, and the Role of Students. Ethics and Integrity in Educational Contexts, vol 4. Springer, Champ.
  • Giroux, P. (2021, juin). L’UQAC, partie prenante du Partenariat universitaire sur la prévention du plagiat. UQACatualité. https://www.uqac.ca/blog/2021/06/17/luqac-partie-prenante-du-partenariat-sur-la-prevention-du-plagiat/
  • Glendinning, I. (2023, November). Institutional integrity developing student skills to reduce breaches of academic and research integrity. [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series. https://youtu.be/i7-86TPzgHg
  • Glendinning, I. (2024, May). Conceptualising governance assurance of academic integrity. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Glendinning, I. (2024, May). Countering unethical publishing and dissemination practices [Round Table]. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Glendinning, I. (2024, May). Institutional policies for academic and research integrity: Scope, focus, characteristics [Round Table]. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Glendinning, I., and Andrews, S. (2024). Looking through the assurance lens: how should governance bodies evaluate institutional academic integrity strategies? [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada. May 21-24, 2024.
  • Gril, E. (2023, mai). Désamorcer le mensonge et la tricherie au travail. Revue Gestion HEC Montréal. Article web. Julien Bureau. https://www.revuegestion.ca/desamorcer-le-mensonge-et-la-tricherie-au-travail
  • Guglielminetti, B. (2023, juin). Mon Carnet du 16 juin 2023 – Édition spéciale IA & Éducation. [Podcast]. Le magazine de l’actu numérique. Martine Peters. https://moncarnet.blog/2023/06/15/mon-carnet-du-16-juin-ia-education/
  • Hébert-Lévesque, M. (2023, mai). Les impacts de l’intelligence artificielle en éducation abordés dans un colloque à l’UQAC. Radio-Canada. ICI Saguenay-Lac-Saint-Jean, Société, Innovations technologiques. Martine Peters
  • Henek Dlabolová, D. (2024, October). Support for victims of academic integrity misconduct. [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series.
  • Hu, J. (2021, December). Research seeks to prevent plagiarism among students. [Interview]. TRU Newsroom. Interviews.
  • Hu, J. (2024, July). Analyzing plagiarism among first-year Canadian university students: Insights and Strategies. [Paper presentation]. Global English Education China Assembly. Zhuhai, China. Conference.
  • Hu, J. (2024, May). Analyzing first-year university student plagiarism. [Paper presentation]. The Annual Conference of BC Teachers of English as an Additional Language. Vancouver, BC, Canada.
  • Hu, J. (2025, June). Faculty and student views and practices regarding plagiarism prevention: The case of a Canadian university. [Paper presentation]. The Annual Conference of the Canadian Association of Applied Linguistics. Toronto, ON, Canada.
  • Hu, J. and Li, S. (2024, May). Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia:  Plagiarism, Prevention and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Canada.
  • Hu, J., and Li, Z. (2024, May). Analyzing first-year university student plagiarism. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada, May 21-24, 2024.
  • Hu, J., and Li, Z. (in preparation). Investigating first-year university student plagiarism. International Journal of English for Academic Purposes: Research and Practice.
  • Huot, L. (2024). ChatGPT, parlez-en à votre bibliothécaire. [Article de blogue]. Tribune CI.
  • Huot, L. (2024). ChatGPT, parlez-en à votre bibliothécaire. [Présentation Genially]. Genially.
  • Jamieson, S., Fitzgerald, L., andJuola, P. (2024, May). AI (academic integrity) in/and AI (artificial intelligence). [Workshop]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Jean, M. (2024, 4 avril). La montée de l’intelligence artificielle chamboule la réalité des enseignants[Entrevue télévisée]. TVA Nouvelles – Deuxième heure. Julien Bureau. https://www.tvanouvelles.ca/2024/04/04/la-montee-de-lintelligence-artificielle-chamboule-la-realite-des-enseignants
  • Jobin, J. (2023, 19 juin). Les nouvelles méthodes de tricheries. [Entrevue radio]. (16h35) Sur le Vif. Radio Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/sur-le-vif/episodes/727827/rattrapage-lundi-19-juin-2023
  • Khan, Z. R., Draper, M., Bjelobaba, S., Razi, S., and Sivasubramaniam, S.D. (2022). Academic Integrity Outreach Efforts – Making Education Accessible and Inclusive. I Ethics and Integrity in Educational Contexts, vol 4. Springer, Cham, Switzerland.
  • Khan, Z. R., Draper, M., Bjelobaba, S., Razi, S., and Sivasubramaniam, S. D. (2022). Academic Integrity Outreach Efforts – Making Education Accessible and Inclusive. In S. Bjelobaba, T. Foltýnek,  I. Glendinning, V. Krásničan, and D. H. Dlabolová(Eds) Academic Integrity: Broadening Practices, Technologies, and the Role of Students. Ethics and Integrity in Educational Contexts, vol 4. Springer, Cham, Switzerland.
  • Khan, Z. R., Dyer, J. M., Bjelobaba, S., Waddington, L., andSivasubramaniam, S. (2024, May). Introducing the ENAI Academic Integrity Game Evaluator (EAIGE): A Tool for Assessing Gamified Approaches to Ethics Education. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Khan, Z. R., Dyer, J., Bjelobaba, S., Gomes, S. F., Dlabolová, D., Sivasubramaniam, S., Biju, S.M., Hysaj,A. & Harish,P. (2021). Initiating count down – gamification of academic integrity. Int J Educ Integr 17, 6.
  • Khan, Z. R., Hysai, A., Eaton, S. E., Bjelobaba, S., Sivasubramaniam, S., andChiu, N. F. (2024, May). Bridging Academia and Global Sustainability: An approach to develop comprehensive rubric for the mapping of academic integrity to UN SDGs. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Khan, Z.R, Reddy, M., Ike, T.C., Dyer, J., Razi, S., Bjelobaba, S., Sivasubramaniam, S., Rogerson, A. and Waddington, L. (2023, July). Sharing Experiences: Development of a game-based module to raise awareness on avoiding plagiarism. [Workshop].  9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA). University of Derby, United Kingdom.
  • Khan, Z.R., Sivasubramaniam, S., Anand, P. et al. (2021). ‘e’-thinking teaching and assessment to uphold academic integrity: lessons learned from emergency distance learning. Int J Educ Integr 17, 17.
  • King, A. (2022, November). So, now what do I do? Dealing with Academic Integrity cases.  [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series. https://youtu.be/lQ5k_ORDEWk
  • King, A. (2023, March). Human-Centered Strategies for Leveraging the Power of Generative AI. Faculty of Social Science and Humanities & Digital Life Institute Symposium, Panelist.
  • King, A. (2024). Rethinking, Reimagining, Redesigning: Reflecting on course design and learning in the age of generative AI. Canadian Society for the Study of Education Annual Meeting. Université du Montréal/McGill University, Montreal, Québec, Canada. June 16-19, 2024
  • King, A. (2024, May). So, now what do I do? Dealing with Academic Integrity Cases. [Paper presentation, workshop]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • King, A. (2024, May). So, now what do I do? Tips for dealing with academic misconduct. [Workshop]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • King, A. and Garramone, P. (2024, May). Reimagining writing and learning: What students say about Generative AI. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • King, A. E. (Ed.) Artificial Intelligence, Assessments and Academic Integrity. Full manuscript submitted to and under review, Springer Nature, 2024, September.
  • King, A., and Garramone, P. (Under review, 2024). Teaching writing in the time of ChatGPT: Rethinking what counts as learning. In A. E. King (Ed.). Artificial Intelligence, Assessments, and Academic Integrity. Springer Nature.
  • La Presse. (2023, mai). Intelligence artificielle à l’université. Les professeurs devront s’adapter rapidement, alerte une chercheuse. La Presse, Éducation. Martine Peters. https://www.lapresse.ca/actualites/education/2023-05-16/intelligence-artificielle-a-l-universite/les-professeurs-devront-s-adapter-rapidement-alerte-une-chercheuse.php
  • Laflamme, C. (2021, août). Combattre le « fléau » de la tricherie et du plagiat. [Entrevue vidéo]. Le Droit numérique. Martine Peters. https://www.ledroit.com/2021/09/09/combattre-le-fleau-de-la-tricherie-et-du-plagiat-video-00002ef817531c577e334cd2e7e95c51?nor=true 
  • Le Droit. (2021, 29 juillet). Plagier, c’est tricher! [YouTube]. Actualités @ledroit3783. Martine Peters. https://www.ledroit.com/2021/09/09/combattre-le-fleau-de-la-tricherie-et-du-plagiat-video-00002ef817531c577e334cd2e7e95c51?nor=true https://www.youtube.com/watch?v=t1vIKtJJDZo
  • Lopez Barrios, M. et Déri, C. E. (Accepté 2024). The usage of generative artificial intelligence according to certain sociodemographic characteristics of the students in Higher Education. [Article revue abonnement]. Journal of Academic Ethics.   
  • Lopez Barrios, M. et Peters, M. (2024, May). What type of software are university students using to prevent plagiarism? [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • MacLeod, P., Miller, A., Miron, J., Peters, M., Seeland, J. (2023, October). Bridging Values: Exploring Ethics in Generative Artificial Intelligence through the Lens of Academic Integrity with ICAI Canada. Manitoba Academic Integrity Network Speaker Series, online.
  • Marcotte, S., Peters, M. et Émery-Bruneau, J. (2023). Enseigner la littératie universitaire : quand les conceptions de la littératie universitaire orientent les choix didactiques. Letramento Acadêmico, 1e édition. Mercado de Letras. 295-316. ISBN 978-85-7591-724-4.
  • Marcoux, P. (2021, 16 juin). « L’UQO au centre de la prévention du plagiat ». [Entrevue]. (15h23). Sur le vif : Rattrapage du mercredi 16 juin 2021. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais).
  • Marcoux, P. (2024, 21 mai). IA et intégrité académique en enseignement supérieur. [Entrevue radio]. (17h37). Sur le Vif. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais).
  • Martin, V. (2022, février). Prévention du plagiat à l’université. Actualités UQAM. Entrevue avec Mónica Soto et Juliane Bertrand.
  • Masbourian, P. (2023, mai). Faut-il favoriser plutôt qu’empêcher l’utilisation de l’IA en éducation? [Entrevue]. Tout un matin: Rattrapage du lundi 15 mai 2023 : IA en enseignement supérieur […]. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters.
  • Monney, N. (2024, mai). Symposium : Enseignement, intégrité. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur: plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Monney, N. (2023, avril). Analyse de la complémentarité de deux outils méthodologiques pour identifier les pratiques d’enseignement et d’évaluation des stratégies de créacollage numérique à l’université. Communication présentée dans le cadre du symposium « Évaluation de la littéracie, de stratégies de créacollage numérique, de l’intégrité à l’université et à l’école secondaire avec divers instruments de mesure ». 34e colloque de l’ADMEE-Europe. Mons, Belgique.
  • Moussu, L. (2024, January). Generative AI: A Case Study on Classroom Applications, Writing Centre Consortium for Graduate-level Professional Military Education, Online, presenter.
  • Moussu, L. (2024, May). GenAI and the Evolution of Academic Integrity: Redefining the Role of Writing Centers in a Shifting Digital Landscape. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Moussu, L. (2024, October). Balancing Acts: Integrity, Creativity, and the New Realities of Writing Assignments. IWCA Conference (International Writing Centers Association). Online, co-presenter.
  • Moussu, L. (2024, October). Beyond MLA and APA: Effective Strategies for Citing and Acknowledging Generative AI in Academic Writing (with Stase Wells). IWCA Conference (International Writing Centers Association). Online, lead presenter.
  • Moussu, L. (2024, October). The Wide Arc of the Generative AI Pendulum: From Policy Development to Their Impact on Academic Integrity Cases (with Abram Trosky and Sandra Leavitt). IWCA Conference (International Writing Centers Association). Online, co-presenter.
  • Moussu, L. (2024, September). Navigating Generative AI in Higher Education: Tools, Threats, Opportunities, and Regulations. Council of Ontario Deans of Arts and Science (CODAS).
  • Moussu, L. (2025, May). Frontiers of Integrity: The Impact of Generative AI on Military Post-Secondary Institutions and Training Establishments. Online, organizer of the international conference.
  • Moussu, L. (in progress). GenAI and the evolution of academic integrity: Redefining the role of writing centres in a shifting digital landscape. Journal of Scholarly Publishing.
  • Moya, B.,  Eaton, S. E. (2024). Academic Integrity through the Narratives of Chilean Academic Integrity Leaders: Visions of the Future from the Global South. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada. May 21-24, 2024.
  • Moya, B., and Eaton, S. E. (2024). Academic Integrity and Artificial Intelligence in Higher Education (HE) Contexts: A Rapid Scoping Review. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada. May 21-24, 2024.
  • Muratet, F. et Peters, M. (2023). « Jasons pédagogie numérique » – S3É3 : Tu ne plagieras point! – L’intégrité académique à l’ère de l’IA générative, une aventure humaine avant tout. [Balado]. Eductive. Martine Peters. https://eductive.ca/ressource/jasons-pedagogie-numerique-s3e3-tu-ne-plagieras-point-lintegrite-academique-a-lere-de-lia-generative-une-aventure-humaine-avant-tout/
  • NousTV. (2023, 29 mai). La Tête dans les nuances – Martine Peters. [Video]. YouTube. Martine Peters. https://www.youtube.com/watch?v=G0LgKoHjw-o
  • NousTV. (2023, 29 mai). La Tête dans les nuances-L’intelligence artificielle, une menace ou un nouveau défi à l’enseignement. [Video]. YouTube. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais). https://www.youtube.com/watch?v=GQF_d5j5DTI&ab_channel=NousTV
  • Parnther, C. (2023, October). The Reference Resource: What, When, How and Why of Referencing. [YouTube] @pupp4530. PUPP Free Webinar Series. https://youtu.be/nFCLDpIgHmA
  • Parthsarathy, V. (2024). Integrated Student Support, and Integrity Education to Enable International Student Engagement: Sharing Experiences. [Workshop]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada. May 21-24, 2024.
  • Pavletić, P. (2023, March). How academic integrity fosters quality culture in higher education? A students’ perspective. [YouTube]. @pupp4530. https://youtu.be/j7x378f2VvE
  • Pavletić, P. (Awaiting printing). Frozen in Time: Croatian Policies on Academic Integrity and GenAI in Higher Education. Springer Nature.
  • Pavletić, P., and Petrović, M. (2024, May). Student-oriented academic integrity as the foundation of the Universities of the future. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Pavletić, P., and Petrović, M. (Awaiting printing). Understanding Academic Integrity at the University of Rijeka: how student-oriented is it? Journal of Scholarly Publishing.
  • Pellerin, M. (2424). Rethinking academic integrity and plagiarism for a new AI era. In Book of abstracts for the International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, prevention and pedagogy in a new digital era (pp. 1-1). Gatineau, Canada. https://pupp.uqo.ca/wp-content/uploads/2024/05/G2024BookAbstractsFR-EN-1-1.pdf
  • Pellerin, M. Interview avec francopresse : Intégrer l’IA à l’université est une responsabilité partagée
  • Pellerin, M. Media events : Innovator Spotlight: Martine Pellerin https://www.ualberta.ca/en/the-quad/2024/07/innovator-spotlight-martine-pellerin.html
  • Peters, M.  (2022, novembre). Évaluer avec créativité et intégrité. [Conférence non arbitrée]. Journée pédagogique de la Cité collégiale d’Ottawa, Ottawa, Ontario. Canada.
  • Peters, M. (2021). Pour aller plus loin que le copier-coller, enseignons à nos étudiants à créacoller ! Revue Recherches, n. 75, p. 1-19.
  • Peters, M. (2021, février). L’intégrité académique: des stratégies pédagogiques en temps de pandémie… et après! Formation pédagogique offerte aux professeures et professeurs de l’Université du Québec à Montréal. Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2021, janvier). Stratégies pédagogiques et évaluatives pour combattre le plagiat. Formation pédagogique offerte aux professeurs du Cégep de Victoriaville.
  • Peters, M. (2021, juin). Best practices to teach how to write creative papers with integrity. Canadian Symposium on Academic Integrity. (communication arbitrée) – Source de financement: Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH).
  • Peters, M. (2021, juin). Stratégies pédagogiques et évaluatives pour combattre le plagiat. Formation pédagogique offerte aux professeurs du Cégep André-Grasset.
  • Peters, M. (2021, mai). L’intégrité académique et l’usage des technologies numériques pour évaluer les étudiants: réflexions et pistes de recherche. Table ronde, Journée annuelle du Centre de pédagogie appliquée aux sciences de la santé (CPASS).
  • Peters, M. (2021, novembre). L’intégrité académique au coeur des pratiques évaluatives. 42e session d’études virtuelle de l’ADMEE Canada.
  • Peters, M. (2021, novembre). L’intégrité académique au coeur des pratiques évaluatives. 42e session d’études virtuelle de l’ADMEE Canada.
  • Peters, M. (2022, 26 octobre). Le nombre de cas de plagiat a-t-il explosé dans vos groupes pendant la pandémie? Vous questionnez-vous sur votre rôle devant ce phénomène? La décision est la vôtre : prévention ou sanction? Atelier virtuel à l’Université Laval. Québec, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2022, mars). Est-ce que les bibliothécaires ont une place dans la prévention du plagiat? [Conférence non arbitrée]. Présentation dans le cadre de la communauté de pratique des bibliothécaires de l’Université d’Ottawa.
  • Peters, M. (2022, octobre). Prévention ou punition du plagiat? C’est votre choix! [Conférence non arbitrée]. 49e Conférence pédagogique annuelle des ÉFM, Winnipeg, Manitoba, Canada.
  • Peters, M. (2023). Note éditoriale : Intelligence artificielle et intégrité académique peuvent-elles faire bon ménage ? Revue des sciences de l’éducation, 49(1). https://doi.org/10.7202/1107846ar
  • Peters, M. (2023, 13 juin). Private and Public Schools: Are they the same when it comes to plagiarism prevention? [Conference Paper]. European Conference on Ethics and Integrity in Academia, ENAI, Derby, Royaume-Uni.
  • Peters, M. (2023, 14 février). ChatGPT : démonstration de l’outil qui peut faire vos travaux pour vos étudiant·e·s. [Conférence non arbitrée]. Centre de soutien et d’innovation en pédagogie universitaire de l’UQO. Gatineau, Québec, Canada. Références.
  • Peters, M. (2023, 15 mai). Un monde où l’intégrité académique (IA1) coexiste avec l’intelligence artificielle (IA2), ça existe? [Conférence non arbitrée]. Ministère de l’Enseignement supérieur du Québec, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2023, 17 janvier). « Les enjeux de l’intelligence artificielle en enseignement postsecondaire ». [Balado]. PSF-Express. 
  • Peters, M. (2023, 20 mars). ChatGPT et plagiat: l’avenir de l’apprentissage à l’université. [Conférence non arbitrée]. En virtuel pour le Centre de soutien et d’innovation en pédagogie universitaire de l’UQO. Gatineau, Québec. Canada.
  • Peters, M. (2023, 4 mai). Beyond Plagiarism: Rethinking Assessment Practices to Foster Academic Integrity. [Virtual Workshop]. Humber College, Etobicoke, Ontario, Canada. (conférence non arbitrée)
  • Peters, M. (2023, 9 juin). Planning Your Course with Creativity and Integrity: No More Plagiarism! [Conférence non arbitrée]. The Teaching Professor Conference. New Orleans, États-Unis.
  • Peters, M. (2023, Avril). Évaluation de la littératie, de stratégies de créacollage numérique, de l’intégrité à l’université et à l’école secondaire avec divers instruments de mesure. [Communication]. 34e colloque ADMEE-Europe : Évaluation des apprentissages : continuité et ruptures. Mons, Belgique.
  • Peters, M. (2023, janvier). Quotes or Paraphrases: How Are They Used by High School and College Students. HICE Hawaii International Conference on Education. Waikiki.
  • Peters, M. (2023, September). Stop Focusing on Plagiarism, Even Though ChatGPT Is Here. Create a Culture of Academic Integrity Instead. Harvard Business Publishing Education. (publication non-arbitrée)
  • Peters, M. (2024, April). Academic Integrity in Higher Education: Avenues for Assessment in a World of Artificial Intelligence. . [Non-referee communication]. Thompson Rivers University, British Columbia, Canada.
  • Peters, M. (2024, juillet). Prévention et transparence pour promouvoir l’intégrité académique à l’ère de l’intelligence artificielle! [Conférence non arbitrée]. Assemblée parlementaire de la Francophonie (APF), Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, mai). Intelligence artificielle contre Plagiat… Le combat des Titans dans votre plan de cours, vos consignes et vos critères d’évaluation! [Conférence non arbitrée]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur: plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, mai). Leveraging AI with Transparency: Enhancing Academic Integrity in Higher Education. [Conference Paper]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, March). Cataloging Integrity: The Librarian’s Guide to AI and Honest Assignments. [Non-referee communication]. Teacher Librarians at Ottawa-Carleton District School Board.
  • Peters, M. (2024, March). The Funding Game: Winning Strategies for Academic Integrity Success. [Conférencière invitée]. ICAI 2024 Annual Conference. Calgary, Alberta, Canada.
  • Peters, M. (2024, May). How has artificial intelligence influenced university students’ writing? [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Peters, M. et Déri, C. E. (2024). Comment les approches d’évaluation des professeurs d’université ont-elles changé un an après l’arrivée de ChatGPT ? 91e Congrès de I’ACFAS. Ottawa, Ontario, Canada, 15 mai 2024.
  • Peters, M. et Déri, C. E. (Awaiting printing). University instructors’ reactions and adjustments to artificial intelligence, one year after the release of ChatGPT. [Book Chapter]. In A. King (dir.), International Perspectives on Artificial Intelligence, Large Language Models, Assessments, and Academic Integrity. 2024 September.
  • Peters, M. et Vincent, F. (2023, juin). Are University Students Armed with the Necessary Skill Level to Prevent Plagiarism? [Conference Paper]. Canadian Symposium on Academic Integrity. Winnipeg, Manitoba, Canada.
  • Peters, M. et Vincent, F. (2023, juin). Preventing Plagiarism:  Bridging the Gap between Faculty and Student Expectations. 11th European Conference on Education (ECE2023). Londres, Angleterre.
  • Peters, M. (2022, août). Pistes de solutions pour la prévention du plagiat au Collègue O’Sullivan. [Atelier].  Journée pédagogique du College O’Sullivan. Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2022, juin). Évaluation, créativité et intégrité académique. [Atelier]. Journée pédagogique virtuelle de l’Université du Québec à Chicoutimi.
  • Peters, M. (2022, mars). Est-ce que les bibliothécaires ont une place dans la prévention du plagiat? [Atelier]. Journée de la communauté de pratique des bibliothécaires de l’Université d’Ottawa. Ottawa, Ontario, Canada.
  • Peters, M. (2022, octobre). Des fabuleuses consignes qui donnent le goût de rédiger avec intégrité ou comment prévenir le plagiat… Journée pédagogique du Collège Lasalle. Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2023). How Can I Prevent Plagiarism in the Artificial Intelligence Era?  [Conférence non-arbitrée]. Magma 20 Minute Mentor. Capsule en ligne.  https://www.magnapubs.com/product/program/how-can-i-prevent-plagiarism-in-the-artificial-intelligence-era/
  • Peters, M. (2023, août). Accompagner des élèves du secondaire à utiliser de façon intègre l’intelligence artificielle. [Atelier virtuel] Centre des services scolaires des Mille-Îles, Saint-Eustache, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2023, août). De la sensibilisation à l’action : Stratégies pratiques pour prévenir le plagiat et favoriser l’intégrité académique. [Atelier]. Institut de tourisme et d’hôtellerie du Québec, Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2023, août). Infusing Academic Integrity in Your Course: Fostering Creativity in the Era of Artificial Intelligence. [Virtual workshop]. Central Maine Community College, Maine, USA.
  • Peters, M. (2023, août). L’intelligence artificielle : enjeux d’intégrité dans l’évaluation au Cégep? [Atelier]. Cégep de Lanaudière, Terrebonne, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2023, août). Protéger l’intégrité académique à l’ère de l’intelligence artificielle : piste de solutions. [Atelier].  Cité Collégiale, Ottawa, Ontario, Canada.
  • Peters, M. (2023, août). Rédaction intelligente et intègre : Développer des compétences adaptées aux XXIe siècle. [Atelier]. Séminaire de Sherbrooke, Sherbrooke, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2023, juillet). Évaluation et intelligence artificielle IA2: favoriser l’intégrité académique IA1 dès le primaire et le secondaire. Assessment and Artificial Intelligence IA2: Fostering Academic Integrity IA1 in Primary and Secondary Schools. [Atelier virtuel]. Conseil en Éducation des Premières Nations – First Nations Education Council, Canada.
  • Peters, M. (2023, mai). Authenticité et créativité pour contrecarrer le plagIAt : révision des tâches évaluatives. [Atelier virtuel]. Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada.
  • Peters, M. (2023, mai). L’évaluation à l’ère de l’intelligence artificielle : comment préserver l’intégrité académique. [Atelier]. Université du Québec à Chicoutimi, Chicoutimi, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2023, mai). L’intelligence artificielle est-elle une menace pour l’intégrité académique? [Atelier].  Journées de la pédagogie universitaire 2023, Université du Québec à Montréal, Montréal, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2023, mars). Comment fermer la porte au plagiat avec des consignes et des critères d’évaluation qui favorisent l’intégrité académique? [Atelier]. Journée pédagogique du Cégep Edouard-Montpetit, Longueuil, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2024, April). Tides of Integrity: Confronting Artificial Intelligence Ethical Storms in University IA1 et IA2. [Workshop]. Cape Breton University, Nova Scotia, Canada. (Non-referee communication)
  • Peters, M. (2024, avril). Former et inspirer la prochaine génération. [Atelier]. Université de Sherbrooke, Sherbrooke, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, avril). Composer sans copier : conjuguer avec l’intelligence artificielle et l’intégrité académique en FLS. [Atelier].  Association québécoise des enseignants de français langue seconde. Centre St-Pierre, Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, avril). Évaluation et intelligence artificielle: défis et solutions pour les enseignants. [Atelier]. Université de Sherbrooke, Sherbrooke, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2024, avril). Gestion des risques d’intégrité académique à l’ère de l’intelligence artificielle. [Atelier]. Hautes Études Commerciales de Montréal, Montréal, Québec, Canada. 
  • Peters, M. (2024, février). Évaluer en harmonie en accordant l’intelligence artificielle et l’intégrité académique (IA1 et IA2). [Atelier]. Conservatoire de musique et d’art dramatique du Québec, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, février). Intelligence artificielle : comment exiger la transparence et le référencement pour prévenir le plagiat au collégial, IA1 et IA2. [Atelier]. Cité Collégiale, Gatineau, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, janvier). Allier intelligence et intégrité académique en ingénierie. IA1 et IA2. [Atelier]. Regroupement Francophone pour l’Enseignement et l’Apprentissage du Génie, Canada.
  • Peters, M. (2024, janvier). L’intégrité académique en enseignement supérieur: pistes pour l’évaluation dans un monde où l’intelligence artificielle existe. [Atelier].  Université du Québec en Abitibi Témiscamingue, Rouyn-Noranda, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, janvier). Regard critique sur l’évaluation : Conjuguer avec l’intelligence artificielle et l’intégrité académique IA1 et IA2. [Atelier].  Séminaire de Sherbrooke, Sherbrooke, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, janvier). Repenser l’évaluation à l’ère de l’intelligence artificielle: l’accent sur l’intégrité académique IA1 et IA2. [Atelier]. Cégep de la Gaspésie, Gaspé, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, juin). Prévention et transparence ou comment ne pas jouer à cache-cache avec l’intelligence artificielle ! [Atelier]. Cégep Maisonneuve, Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, mai). De la prise de conscience à l’action : Stratégies pour prévenir le plagiat et promouvoir l’intégrité académique dans les écoles primaires et secondaires à l’ère de l’intelligence artificielle (IA). [Atelier]. Nouveau-Brunswick, Canada.
  • Peters, M. (2024, mai). Intelligence artificielle : alliée ou ennemie pour l’intégrité et l’excellence dans la rédaction d’articles scientifiques. [Atelier]. Université de Sherbrooke, Sherbrooke, Québec, Canada.
  • Peters, M. (2024, March). Enabling Integrity in Student Writing: How Artificial Intelligence Can Aid without Regenerating. [Workshop]. ICAI 2024 Annual Conference, Calgary, Alberta, Canada.
  • Peters, M. (2024, mars). L’IA à marée haute : Naviguer entre prévention, transparence et détection IA1 et IA2. [Atelier]. Université Sainte-Anne, Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse, Canada.
  • Peters, M. (2024, mars). Stratégies pour rendre les évaluations résistantes au plagiat à l’époque de l’intelligence artificielle. [Atelier]. Université du Québec à Rimouski, Rimouski, Québec, Canada.
  • Peters, M., Angelov, D., Smith, J. et Dlabolova, D.  (2023, mars). Using Creativity to Promote Academic Integrity. [Presentation]. ICAI International Center for Academic Integrity, Indianapolis, États-Unis.
  • Peters, M., Ayetobi, J., Boubé, N., Hu, J., King, A., O’Reilly, K., Parnther, C., Pellerin, M., Razi, S., Soto, M., et Weenie, A. (2022, mai). Why do we need an international research partnership on plagiarism prevention? [Presentation]. European Conference on Academic Integrity and Plagiarism 2022. Porto, Portugal.
  • Peters, M., Boies, T., et Beauchemin-Roy, S. (2022, juillet). Quoting or Paraphrasing: Students’ Preferences and their Referencing Habits. [Presentation].  22nd European Conference on Literacy. Dublin, Ireland.
  • Peters, M., Boies, T., et Beauchemin-Roy, S. (2022, mars). Quoting or Paraphrasing: Students’ Preferences and their Referencing Habits. [Communication arbitrée].  International Center for Academic Integrity Conference.
  • Peters, M., Boies, T., Vincent, F., and Beauchemin-Roy, S. (Submitted). References, paraphrases and quotes, essentials for writing a non-plagiarized text. Journal of Academic Writing.
  • Peters, M., Fontaine, S., et Frenette, E. (2021). Teaching the teachers: To what extent do preservice teachers cheat on exams and plagiarise in their written work? [Book Chapter]. In S. E. Eaton et J. Christensen (Eds), Academic Integrity in Canada. Springer.
  • Peters, M., Fontaine, S., et Frenette, É. (2021, juin). Teaching the teachers: Do preservice. teachers cheat and plagiarize. [Communication arbitrée]. European Conference on Academic Integrity and Plagiarism 2021 (virtual).
  • Peters, M., Glendinning, I., and Jamieson, S. (2023). Designing International Research to Promote Academic Integrity: From Funding to Educating. [Book Chapter].  In S. E. Eaton (Eds), Handbook of Academic Integrity. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_159-1 
  • Peters, M., Pouliot, J.-P. et Botino, M. (2021, octobre). Quel est le rôle des bibliothécaires dans la prévention du plagiat? [Présentation]. Congrès virtuel des professionnels de l’information. Montréal, Québec, Canada.
  • Peters, M., Vincent, F. et Boies, T. (2021, mai). Littératie universitaire numérique: pratiques enseignantes. [Communication arbitrée]. Développement des compétences en littératie dans l’enseignement supérieur : continuités, ruptures, formations, à l’ACFAS. Sherbrooke, Québec, Canada.
  • Peters, M., Vincent, F. et Boies, T. (2021, mai). Regards croisés enseignants – étudiants en science de l’éducation sur l’enseignement / apprentissage des stratégies de créacollage numérique au service d’une littératie universitaire. Colloque Développement des compétences en littératies dans l’enseignement supérieur : continuités, ruptures, formations de l’ACFAS. Sherbrooke, Québec, Canada.
  • Peters, M., Boies, T., Beauchemin-Roy, S. (2022, mai). Video Analysis of High School and College Students’ Use of Quotes and Paraphrases. ECAIP 2022, Porto, Portugal.
  • Potvin, C. (2024, mai). Portrait des connaissances sur le plagiat d’une communauté universitaire : résultats d’analyse. [Présentation scientifique]. Conférence internationale conjointe sur l’éthique et l’intégrité académique en enseignement supérieur : plagiat, prévention, et pédagogie dans une nouvelle ère numérique. Gatineau, Québec, Canada.
  • Potvin, C. (2024, mars). Do the teaching and guidance students receive in the classroom prevent unethical behavior? [Présentation scientifique par affiche]. International Center for Academic Integrity Annual Conference. Calgary, Alberta, Canada.
  • Pouliot, J.-P. (2023, mars). Valoriser la pensée divergente pour commencer une recherche d’information. [YouTube] @pupp4530. Zoom presentation recorded. https://youtu.be/wk54AlMbutA
  • Pouliot, J.-P., Monney, N. et Giroux, P. (2022). 5 pistes pour éliminer le plagiat. RaccourSci, Montréal. https://collimateur.uqam.ca/collimateur/5-pistes-pour-eliminer-le-plagiat/
  • Quinn, D. (2024, May). Do different cultural contexts influence how academic integrity is defined and put into practice? [Symposium]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Quinn, D. (2024, May). Shifting the Academic Integrity Paradigm: Stakeholder Views from a UK University. [Paper presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Radio Canada. (2021, juin). L’UQAC au cœur d’un partenariat de recherche sur le plagiat. Radio-Canada, Nouvelles. Giroux, P. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1802805/uqac-recherche-plagiat-patrick-giroux
  • Razi, S. (2023, April). Anonymous Multi-Mediated Writing Model in Preventing Plagiarism. [YouTube] @pupp4530. Zoom presentation recorded. https://youtu.be/ojyxcKdXM44
  • Razı, S. (Accepted). Strategies to avoid plagiairism by foreign language learners in Türkiye: PUPP (Partnership on University Plagiarism Prevention) results. [Paper presentation]. European Conference on Ethics and Integrity in Academia – ECEIA 2025, June.
  • Razı, S. (Accepted). Strategies to avoid plagiarism by foreign language learners in Türkiye: PUPP (Partnership on University Plagiarism Prevention) results. Manuscript to be submitted to a journal. 2025.
  • Razi, S., Eaton, S.E., Khan, Z.R., Santos, R., Çelik, Ö., Fishman, T., Sivasubramaniam, S., Bjelobaba, S. Laszlo, G and Abu-Shasheen, A. (2023, July). Practical Responses to Artificial Intelligence Generated Texts in Academic Integrity Policies. [Workshop].  9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA). University of Derby, United Kingdom.
  • Razı, S., Topkaya, E.Z., Çelik, Ö, Santos, R and Sivasubramaniam, S. (2023, July). Building a higher education academic integrity policy corpus. [Workshop].  9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA). University of Derby, United Kingdom.
  • Roy, A.-S. (2024, avril). IA à l’université : mieux comprendre pour mieux se préparer. [Communiqué de presse]. Bureau, J. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/2067576/teluq-universite-laval-ia-chatgpt-robot
  • Roy, A.-S. (2024, avril). S’adapter à l’intelligence artificielle. Le téléjournal de Radio-Canada (Québec). Bureau, J. https://ici.radio-canada.ca/tele/le-telejournal-quebec/site/episodes/913070/episode-du-23-avril-2024
  • Simard, O. (2022, juin). Spécial AQPC | Discussion avec Martine Peters. [Balad-o]. Collège Monmorency 41e colloque de l’Association québécoise de la pédagogie collégiale (AQPC). https://anchor.fm/olivier63/episodes/Spcial-AQPC–Discussion-avec-Martine-Peters-e1jmuol/a-a58emb
  • Sirois, A. (2023, mai).  Faut-til avoir peur de l’intelligence artificielle en éducation? ». La Presse, Éditoriaux. Martine Peters (Directrice du PUPP, Université du Québec en Outaouais). https://www.lapresse.ca/debats/editoriaux/2023-05-22/faut-il-avoir-peur-de-l-intelligence-artificielle-en-education.php
  • Sivasubramaniam, S.  Khan, Z.R. and Razi. [Under review]. The role of unambiguous assessment briefs in minimising misconduct: recommendations for improving assessment rubrics. Proceedings Book Chapter from 9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA)
  • Sivasubramaniam, S. (2021, June). ENAI Academic Integrity PhD Summer School 2021. [Virtual] Online.
  • Sivasubramaniam, S. (2022, August). ENAI Academic Integrity PhD Summer School 2022. Cannakale, Turkey.
  • Sivasubramaniam, S. (2023). Academic Integrity in South Asia: Focus on India, Pakistan, and Sri Lanka. In  Eaton, S. E. (Ed.), Handbook of Academic Integrity. Springer.
  • Sivasubramaniam, S. (2023, August). ENAI Academic Integrity Summer School 2023. Maribor, Slovenia.
  • Sivasubramaniam, S. (2023, July).  Enhancing ethical practice, professionalism and integrity for future development. The 9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA) 2023:   University of Derby,  United Kingdom. July 2-14, 2023.
  • Sivasubramaniam, S. (2023, mars). Considering and Applying Ethics in Every Step of Your Research Journey. [YouTube] @pupp4530. Zoom presentation recorded. https://youtu.be/8_Ch7Zx15fQ
  • Sivasubramaniam, S. (2024). School of Life and Health Sciences: Internal guidance for academics on assessment matrices to minimise the misuse of artificial intelligence by the students. [Report, brief or other form of grey literature]. London, United Kingdom.
  • Sivasubramaniam, S. (2024, May). Deterring academic dishonesty: The roles of institutions, academics, and support services. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Sivasubramaniam, S. (2024, May). The future of Internationalisation via Inclusive Curriculum, Integrated Student Support, and Integrity Education. [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Sivasubramaniam, S. (2024, September). ENAI Academic Integrity PhD Summer School 2024. Konstanz, Germany.
  • Sivasubramaniam, S. [Under review]. Illingworth – Deterring academic dishonesty: The roles of institutions, academics, and support services. [Book Chapter].
  • Sivasubramaniam, S. Enhancing effective and ethical engagement with AI: Preparing bioscience graduates for future workforce in AI led industry. [Report].  HUBS Bioscience Learning & Teaching Seminar. London, United Kingdom.
  • Sivasubramaniam, S. Parthsarathy, V. [Under review]. The future of Internationalisation via Inclusive Curriculum, Integrated Student Support, and Integrity Education. [Book Chapter].
  • Sivasubramaniam, S., Razi, S. and Khan, Z.R. (2023, July). “Be clear about being unclear”: Ambiguous assessment briefs resulting in misinterpretations and academic misconducts. [Workshop].  9th European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA). University of Derby, United Kingdom.
  • Smith, J. et Peters, M. (2023, avril). Littératie évaluative, consignes, originalité et créativité. ADMÉE Europe, Mons, Belgique.
  • Soto, M. (2024, avril). Los grandes modelos de lenguaje (LLM) en clase de español L. E. Reflexiones y cuestiones prácticas. WEFLA. Holguín, Cuba.
  • Soto, M. et Bertrand, J. (2021, mai). Démarches pour la prévention du plagiat en langue seconde : phase 1 – Que dit la recherche ? 1e Journée de la recherche de l’École de langues. UQAM, Montréal, Québec, Canada.
  • Soto, M. et Bertrand, J. (2023, novembre). L’intégrité académique en classe de langue seconde ou étrangère : que dit la recherche? Revista Estudios de Lenguas – RELEN, 4 (2). https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/4151 
  • Soto, M., Döderlein, S. et Bertrand, J. (2022, mai). Perception des enseignants universitaires en langue seconde ou étrangère sur le plagiat. 9e Colloque international en éducation CRIFPE. Montréal, Québec, Canada.
  • Soto. M. et Bertrand, J. (En cours). Nous travaillons aussi avec Louise-Amélie Cougnon (Louvain-la-Neuve) pour comparer les réponses obtenues chez les participants en Belgique et au Québec pour certains éléments du sondage.
  • Tremblay, F. (2022, décembre).  « Un outil supplémentaire pour les tricheurs ». [Entrevue]. C’est jamais pareil : Rattrapage du jeudi 15 décembre 2022. Radio-Canada, OHdio. Martine Peters. https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/cest-jamais-pareil/segments/entrevue/426532/entrevue-intelligence-artificielle-tricherie
  • TVA Nouvelles. (2024, avril). La montée de l’intelligence artificielle chamboule la réalité des enseignants. [Communiqué de presse]. https://www.tvanouvelles.ca/2024/04/04/la-montee-de-lintelligence-artificielle-chamboule-la-realite-des-enseignants
  • TVA Nouvelles. (2024, mai). Des élèves utilisent ChatGPT pour tricher… dès le primaire. [Communiqué de presse]. https://www.tvanouvelles.ca/2024/05/25/des-eleves-ont-recours-a-chatgpt-des-le-primaire
  • UQO. (2021, juin). La professeure Peters obtient 2,5 millions$ pour la prévention du plagiat: une recherche internationale. UQO Nouvelles, département des sciences de l’éducation. Martine Peters. https://uqo.ca/nouvelles/43484
  • Vincent, F. et Peters, M. (2024, juin). Drafting a data management plan for an international research project. 8th World Conference on Research Integrity (at MAICC). Athens, Greece.
  • Vincent, F., Movagharkhoshbakht, N., Smith, J., Peters, M., et Cadieux, A. (2024, mai). L’évaluation de la compétence scripturale au sein des dispositifs didactiques d’écriture : revue systématique et retombées didactiques. [Présentation arbitrée]. 91e Congrès de I’ACFAS. Ottawa, Ontario, Canada.
  • Wan, G., Hernandez Grassi, M., Golden, T., Barnes, T., and Kahveci, M. (2024, May). Academic Integrity and Artificial Intelligence: Legislate or Educate? [Symposium presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.
  • Weenie, A., andO’Reilly, K. (2024, May). Academic Integrity From The Other Side. [Workshop]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia: Plagiarism, Prevention, and Pedagogy in a New Digital Era. Gatineau, Québec, Canada.